Po co zatrudniać księgowego?

księgowość warszawa ochota

Jak rozliczyć podatek VAT? Jak ująć w księgach rachunkowych konkretne zakupy? Jak wystawić faktury zaliczkowe albo wykonać bilans zysków i strat? Takich pytań z chwilą kiedy prowadzimy firmę jest dużo. Wymogi prawne jakie są odgórnie narzucone, wymuszają przygotowywanie różnych sprawozdań finansowych, rozliczanie się z uzyskanych przychodów, prowadzenie ksiąg rachunkowych i tym podobne. W związku z tym należy zatrudnić w firmie osobę, która będzie miała wystarczające pod tym względem kompetencje. Taką osobą jest oczywiście księgowy, który może zająć się pełną księgowością w naszej firmie. Można również korzystać z usług biura rachunkowego, jeśli prowadzimy małą firmę i nie ma potrzeby zatrudniania księgowego na cały etat.


Zadania księgowego

księgowość warszawa ochota

Czym zajmuje się księgowy? Najogólniej mówiąc jego praca opiera się na dokonywaniu różnego rodzaju wyliczeń, przy wykorzystaniu różnego typu kalkulatorów i w oparciu o odgórnie ustalone przepisy. W praktyce jednak księgowy ma także inne obowiązki, do których zaliczamy między innymi dekretowanie dokumentów, udział w sporządzaniu sprawozdań, raportów i zestawień, prowadzenie ewidencji księgowych, czy przygotowywanie różnego rodzaju przelewów. Poza tym księgowy na bieżąco współpracuje z instytucjami zewnętrznymi takimi jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, czy Urząd skarbowy oraz z bankami. Zakres obowiązków księgowego jest zatem rozległy, a księgowość musi być realizowana w zasadzie w każdej firmie, w której prowadzone są rachunki finansowe.


Prawne podstawy pracy księgowego

Podstawą pracy księgowego jest opieranie się na obowiązujących przepisach, które w przeważającej mierze wynikają z istniejących ustaw. Jakie ustawy księgowy powinien w takim razie znać? Podstawowe to między innymi ustawa o rachunkowości oraz ustawa o VAT wraz z ordynacją podatkową. Inne to ustawa o podatku dochodowym oraz o podatku akcyzowym. Oprócz ustaw niezbędna jest oczywiście również znajomość Kodeksu cywilnego, spółek handlowych, a także kodeksu pracy. Znajomość tych przepisów jest niezbędna do prawidłowego realizowania zadań na stanowisku księgowego, a także do dokonywania wyliczeń i przygotowywania zestawień zgodnie z obowiązującym prawem.


Dodane: 23-03-2017 04:35